Školka bez slziček?



Školka - dát tam dítě teď nebo nedat, jak na to, to je oč tu běží....

První slova, první krůčky, první úspěch na nočníku a další radosti mateřství...

První nemoce, růst zoubků a nástup do školky.. aneb možné starosti.

Chcete dát dítě do školky, ale do jaké, kdy a jak bez slziček?

Vyberte školku, která Vám i dítěti sedí a kde je reálná šance, že Vám dítě vezmou. Nevzali ho do státní? Nezoufejte, zkuste to další měsíce, často se nějaké místo uvolní. Obvolejte nejbližší vesnické školky, tam se možná místo najde hned.

Školky se liší:


- otevírací dobou - v kolik hodin ráno tam lze dítě dát a v kolik hodin vyzvednout
- zaměřením - lesní, montessori, komunitní
- výší školkovného, dalšími poplatky (komunitní školky mohou být i zdarma)
- možností kroužků (angličtina, keramika, plavání...)
-  možností akcí, výletů
- někde jsou děti řazeny do tříd dle věku, někde jsou ve třídě děti různého věku. Pokud víte, že školka je kousek od školy, kam pak dítě bude chodit, bude tak pro něj nástup do školy možná jednodušší - je pravděpodobné, že děti, se kterými bude ve školce budou pak s ním i ve třídě ve škole...). U dětí různého věku je výhodou pestrost, dítě se učí, že každý je jiný, děti si vzájemně mohou pomáhat. Nevýhoda může být, že si dítě udělá starštího kamaráda a ten mu za rok, dva odejde.
- někde je možnost, aby sourozenci byli v jedné třídě, jinde ne (může to být fajn, až bude na cestě další dítě, někomu to vyhovovat nemusí, ale mít tu možnost je bezva)
- počtem učitelek, věkem a názory učitelek
- denním programem (někde hned po příchodu jdou děti do kruhu, někde si můžou nejdřív hrát....)
- jídelním lístkem
- adaptačním programem - možnost chodit do školky ideálně 1 den v týdnu nebo v měsíci již před nástupem do školky a školku si tak prohlédnout, pohrát si tam s Vámi.
- státní/soukromé/komunitní

 

Dotazy na vedení školky, paní učitelku:

 

Musí děti po obědě spát? Když nechtějí, jak to řešíte?

Mění se složení třídy? Nebo tak, jak děti jsou budou již až do odchodu do školy?

Jaký je jídelní lístek? Je možnost nosit vlastní jídlo (důležité u dětí s alergiemi, pro vegetariány...)

Jaké pití dostávají děti? (často slazený čaj). Je možné mému dítěti místo slazeného čaje dávat jen vodu?

Jak často chodí děti ven?

Jaké jsou možnosti kroužků, výletů?

Je možnost vybrat si třídu, kam dítě bude chodit? (osobnost učitelek je zásadní, je alfou a omegou. Dost jde zjistit z povídání jiných žen, co všechno si s některou učitelkou jejich děti zažily...)



Proč do školky ano (udělejte si vlastní seznam)

- konečně si odpočinete
- budete mít čas na sebe, domácnost, druhé dítě
- dítě bude v kolektivu a něco nového se naučí (kromě nových sprostých slov a vylomenin i mnoho dobrého)
- musíte již do práce
- zralost dítěte (většina dětí je na školku zralá kolem 4 roku, některé i výrazně dříve, některé později), povaha dítěte (společenské, stydlivé)

Proč do školky ne (udělejte si vlastní seznam):

- pokud máte miminko - zvážit riziko nákaz ze školky pro malého človíčka
- pokud jste doma s druhým dítětem - starší se může cítit méně milovaný, odstrčený (Já musím do školky a on nemusí
- kolektiv jde zajistit i jinak (fb vskutku mateřská školka - setkávání žen a dětí, děti jsou s rodiči a zároveň v kolektivu)
- zralost dítěte (většina dětí je na školku zralá kolem 4 roku, některé dříve, některé později)
- trauma do dospělosti (pláč do pozvracení a v dospělosti pocit na zvracení při vypětí...)
- nemusíte ještě do práce, nechcete zabírat místo ve školce, když jiné ženy do práce musí
- dítě tam pláče do vyzvracení, evidentně není zralé, začalo se počůrávat....


Pro hladký průběh nástupu pomůže:

- Vaše přesvědčení, že školka je nutná a prospěšná

- mluvit o tom s dítětem. "Už musím do práce. Taky se trošku bojím, jak to v práci proběhne a moc bych chtěla být s tebou ještě doma. Nejde to. Užijeme si spolu čas, až tě vyzvednu a v sobotu a neděli, ano?"

- Váš klid, pozitivní nastavení a pevná víra - myslet a říkat si, vše je v pořádku, mé dítě to v klidu a spokojeně zvládá
- dobře vybrat školku, zjistit maximum informací, prohlédnout si, promluvit s personálem o Vašich představách, všeobecně menší školky, s menším počtem dětí mohou být vhodnější
- s dítětem si o školce povídat. Nemazat mu med kolem pusy. Povídat, jak to ve školce od rána chodí, co se tam bude dít. Že bude supeeeer to a to a to. A že je normální, že občas se děti také k sobě nechovají hezky, paní učitelka se občas zlobí.
- chodit s dítětem do školky v rámci adaptačního programu
- nechat dítě vybrat nové bačkory, pláštěnku, gumáky, oblečení...

- předškolkový rituál. Udělat si čas jen na dítě. Zeptat se ho, co by si moc přál. Koupit mu to a vzít ho na nějaké speciální místo, připravit speciální program a speciálním způsobem mu tu věc předat. Např.: Mám tě moc ráda a vždycky tě budu mít. Je mi líto, že už nemůžu být stále s Tebou a zároveň se těším, co nového nám školka přinese. Jsi už velká princezna a proto už tě přijali do školky. Jako velké princezně ti dávám tuhle krásnou třpytivou korunku. A teď si jdeme užít náš den.

- když dítě řekne: "Mamííí, já nechci do školky", probrat to s ním. Nepomůže říct: "Ale, prosím tě" nebo "Prostě půjdeš a hotovo" Zeptejte se třeba: "Proč? Čeho se bojíš, co by ti pomohlo, aby ses tam těšil" Odpověď je často: "Bojím se, že nepřijdeš"
- znovu a znovu říká: "Já nechci do školky?" Znovu a znovu probírejte - proč, čeho se bojíš, čím ti můžu pomoct?
- zahrajte si na školku - vy buďte paní učitelka, pak si role obraťte

- povídejte mu o tom, jaké to bylo, když vy jste byli malí, o vašem strachu jít do školky, co se vám tam líbilo, nelíbilo...

- domluvte se s učitelkou - co na Vaše dítě platí, co naopak zhoršuje jeho náladu
- domluvte se s učitelkou - pokud bude plakat, požádejte o zaslání sms nebo mms, že je vše ok pro Váš klid
- dítě večer před školkou, ráno cestou a ráno ve školce znovu zopakovat - dnes si budete hrát, pak uklidíte hračky, potom bude hraní v kroužku, svačina, pak ven, oběd a po obědě si sedneš a počkáš a já přijdu s překvapením

- nevěřte dítěti vše co řekne a nevěřte vše paní učitelce (některé Vám neřeknou, že dítě tam brečelo do vyzvracení)
- pokud nejste zastánci vyplakání - Eastvilovy metody, možná se budete chtít vyhnout vytrhávání dítěte z náručí a tomu, že Vás učitelky budou tlačit do toho rychle odejít.  Nemusíte. Poproste ještě o chvíli času. Znovu se dítěte zeptejte, čeho se bojí. Co by mu pomohlo (někdy pomůže mít s sebou nějaké bonbony, nálepky, bezva novou hračku)
- připravit na první dny nějakou motivaci - nějaké super nové hračky, po školce návštěvu cukrárny... Pokud máte obaly od kinder vajíček nebo podobné malé krabičky, můžete tam každý den přichystat překvapení - nálepky, nějakou malou dobrotu, maličké autíčko... A ráno při odchodu do školky říct, že dráček (značka dítěte ve školce) má pro něj na první dny vždy nějaké překvapení ve skříňce...
- nechat si namíchat Bachovy esence na míru. Jde o přírodní prostředek, který pomáhá dítěti s emocemi a ulehčí nástup do školky

- každý večer číst knížku Mám tě ráda :), bezva je i knížka Flandil ve školce.

- když má dítě obavy, připomenout mu "váš speciální den" , zeptat se, chceš si v sobotu podobný zase udělat? Když se budeš bát, že nepřijdu, vzpomeň si na náš speciální den, ano?


Přeju pohodový nástup bez slziček a traumat (na obou stranách)
 

 



Více článků, informací i zábavy na facebooku skupina laktační poradna - průvodce mateřstvím

 

Novinky

Přihlaste se k odběru novinek: